20 september 2011

Cosima von Bonin, Per Kirkeby, Tal R

24 september 2011 – 10 juni 2012

Curator: David Neuman

Premiär för Museum Magasin 3:
I två av utställningssalarna kommer vi från hösten 2011 årligen att visa verk från samlingen. Dessa utställningar ger återblickar och reflektioner kring konstnärskap som Magasin 3 har följt och visat i tidigare sammanhang.

I det första utställningsrummet visas en större grupp arbeten av den i Tyskland bosatta konstnären Cosima von Bonin. I denna bildvärld möter vi objekt som delvis verkar ha rymt från en barnkammare för att ställa till det för oss på oceanens botten eller på badstranden. Även Cosima von Bonin har visats i gruppsammanhang på Magasin 3, men detta är första gången hon visar en större grupp arbeten inklusive ett spännande nyinköpt verk.

I det andra utställningsrummet ses den yngre danske konstnären Tal R och Danmarks målarnestor Per Kirkeby. Bägge har tidigare visats i soloutställningar på Magasin 3. I detta nya sammanhang möts konstnärerna med både måleri och skulptur sida vid sida – ett möte som skapar tillfälle för visuell hänryckning och existentiell analys.

Museum Magasin 3 är utställningar som skapas av intendenter på Magasin 3. Denna första presentation är sammansatt av museichef David Neuman med hjälp av Bronwyn Griffith, assisterande intendent/ forskning samlingen.

Utställningen är öppen under höst- och vårsäsong enligt följande: 24/9-11/12 2011 samt 12/1-10/6 2012.

Katalog:

Till Museum Magasin 3 publiceras en katalog i tidningsformat. Den innehåller texter av museichef David Neuman och John C. Welchman, professor i modern konsthistoria på University of California, San Diego, samt intervjuer med curatorer Richard Julin och Sara Källström. Tidningen delas ut till alla besökare på Magasin 3 och även på 70 platser runtom i Sverige som bilaga till tidskriften Artlover.

Om konstnärerna:

Cosima von Bonin är en av de mest inflytelserika och produktiva konstnärerna i Tyskland idag. Hennes konst låter sig inte inordnas i någon specifik genre, utan omfattar skulptur, fotografi, textila ”målningar”, installationer, film, video och performance. Ofta kombineras dessa i större installationer där hon ibland inkluderar verk från konstnärskollegor eller konstnärer hon känner släktskap med. Hon samarbetar med DJ:n Moritz von Oswald och driver även skivbolag med Justus Köhnke. Hennes konst är ett slags fritt flöde, reaktioner på intryck från populär- och folkkultur, mode, hiphop, techno och även personliga upplevelser. I sina verk skapar von Bonin världar där egna sociala regler råder. Hon arbetar med idéer om lek och indoktrinering, struktur och improvisation, köns- och identitetsfrågor – i verk som ofta ter sig absurda men också fulla av humor.

Cosima von Bonin föddes 1962 i Mombasa, Kenya och bor och arbetar i Köln. Hon har haft separatutställningar på bl.a. Tate Liverpool, Documenta 12 i Kassel, The Museum of Contemporary Art i Los Angeles, Kunsthaus Bregenz, Witte de With i Rotterdam och Museum Ludwig i Köln. Hon har tidigare presenterats på Magasin 3 i utställningen Freeport (2001) då hon skapade verket ”Item”. Verk av von Bonin har även visats i utställningarna To be continued… (2007) och BETWIXT (2008). Det nyinköpta verket ”Hermit Crab In Fake Royère” visas nu på Magasin 3 för första gången.

Per Kirkeby är mest känd för sina stora måleriska konstruktioner, ofta baserade på det skandinaviska landskapet, och för sina monumentala tegelskulpturer. Kirkeby har ett existentiellt perspektiv och en förmåga att gestalta naturens och livets otämjda kraft. Han studerade först geologi vid Köpenhamns universitet innan han involverades i den radikala Den Eksperimenterende Kunstskole i Köpenhamn och i Fluxus-gruppen. Han påverkades även av andra stora konstnärliga rörelser under 60-talet, som popkonst, performance och minimalism. Kirkeby jobbade även med film och i sina masonitmålningar från samma period blandar han populärkulturella referenser med ett bildspråk hämtat från reklamens värld. Under 1980-talet slog han igenom internationellt med sina abstrakta, färgexpressiva stora målningar och skulpturer i brons och mursten. I Sverige finns Kirkebys monumentala murstensskulpturer på bl.a. Moderna Museet i Stockholm och i Wanås skulpturpark.

Per Kirkeby, född i Köpenhamn 1938, har ställt ut och finns representerad i samlingar på några av de främsta moderna museerna som Modern Museum of Art och Metropolitan Museum of Art, New York och Centre Pompidou, Paris. De senaste soloutställningarna har visats på Louisiana Museum of Modern Art i Humlebæk, på Tate Modern, London och på Museum Kunstpalast, Düsseldorf. Kirkeby har också gett ut diktsamlingar, romaner och essäer om arkitektur och andra konstnärer, och är sedan 1982 medlem av Danska akademien. 2011 blev han Honorary Member av brittiska Royal Academy of Arts tillsammans med konstnären Ai Weiwei. 1999 visade Magasin 3 en stor separatutställning med Per Kirkeby.

Tal R är Danmarks just nu mest uppmärksammade målare och har fått stor internationell berömmelse. Han studerade vid den Kungliga danska konstakademin mellan 1994–2000. År 2002 fick han det internationellt prestigefulla måleripriset Carnegie Art Award. Tal R är mest känd för sina färggranna, delvis abstrakta, naivistiska stora målningar men han arbetar även med skulptur, teckningar, installationer, video, textil och senast med att utveckla det experimentella klädmärket MoonSpoon Saloon. Han hämtar inspiration till sina motiv från bl.a. reklam, skräckfilmer, barnteckningar, tidningar och möten med människor. I sitt måleri leker han med perspektiv, inramning, yta och former. Han säger själv att han använder sig av sin egen form av kubism.

Tal R föddes 1967 i Israel och är uppväxt och bosatt i Köpenhamn. Han har en gästprofessur på Kunstakademie Düsseldorf som han ofta “byter ut” med professorskollegor på andra konstutbildningar. Hans verk har presenterats i en mängd separatutställningar på bl.a. Louisiana Museum of Modern Art i Humlebæk och Der Kunstverein i Hamburg. Tal R har tidigare visats på Magasin 3 i separatutställningen Old Confused (2009), samt i utställningen Thrice upon a time (2010).

För mer information, vänligen kontakta:

Tove Schalin, koordinator: schalin@magasin3.com, 08-545 680 44, 070-270 86 35